Bibliotekprisen 2011: Morten Olsen Haugen

NBF avd Sør-Trøndelag delte onsdag 29. februar 2012 ut Bibliotekprisen for Sør-Trøndelag 2011 til biblioteksjef i Ørlandet, Morten Haugen. Vi gratulerer!

Norsk Bibliotekforening avd Sør-Trøndelag deler hvert annet år ut en pris til et bibliotek, en person eller organisasjon/institusjon i  Sør-Trøndelag. Prisen skal være et sterkt uttrykk for anerkjennelse av fremragende bibliotekinnsats til beste for hele samfunnet og for berørte brukere især.

Prisen er et diplom formgitt av tegneseriekunstneren InkaLill.

Juryen har bestått av:

• Karen Espelund, fylkesdirektør for kultur og kommunikasjon, Sør-Trøndelag fylkeskommune
  • Elin Berge, biblioteksjef i Skaun kommune/Norsk bibliotekforening avd Sør-Trøndelag
  • Thrine Merethe Broch, bibliotekar Trondheim katedralskole/Norsk bibliotekforening ST, leder

Juryens begrunnelse:

Morten Haugen har gjennom mange år vært en dyktig og kunnskapsrik leder for Ørland folkebibliotek. Lånerne er godt fornøyd med hans kunnskaper om litteratur og hjelp til å finne frem. Han har i tillegg til å være biblioteksjef og skolebibliotekar her ute i distriktet gjort en stor innsats for å utvikle Ørland kulturhus og nå Ørland Litteraturhus, og viser stadig at han er med i det som skjer og tenker fremover.

Hans innsats for barnebøker og formidling av disse er til stor inspirasjon og hjelp for andre bibliotekarer. Han er villig til å dele av sin kunnskap.

Ikke minst har han gjennom mange år vært en god leder for Norsk bibliotekforening i Sør-Trøndelag, og har langt på vei lagt grunnlaget for mye av det vi driver med i dag. Han er fremdeles et engasjert medlem som deltar og kommer med innspill. Det er vi veldig takknemlige for!