Bibliotekprisen 2013: Solveig Claussen, Orkdal folkebibliotek

Solveig ClaussenNBF avd Sør-Trøndelag deler onsdag 26. mars 2014 ut Bibliotekprisen for Sør-Trøndelag 2013 til pensjonist Solveig Claussen, Orkdal folkebibliotek. Vi gratulerer!

Norsk Bibliotekforening avd Sør-Trøndelag deler hvert annet år ut en pris til et bibliotek, en person eller organisasjon/institusjon i Sør-Trøndelag. Prisen skal være et sterkt uttrykk for anerkjennelse av fremragende bibliotekinnsats til beste for hele samfunnet og for berørte brukere især.

Prisen er en skulptur formgitt av kunstneren Steinar Garberg.

Juryen har bestått av:
Trygve Lundemo, journalist Adresseavisen.
Berit Skillingsaas Nygård, biblioteksjef i Trondheim kommune
Thrine Merethe Broch, bibliotekar Trondheim katedralskole/Norsk bibliotekforening ST, leder

Juryens begrunnelse:
Solveig Claussen er en representant for de daglige entusiastene ved landets folkebibliotek. Solveig ble fast ansatt som assistent ved Orkdal folkebibliotek i 1973, og var der til hun gikk av med pensjon i 2010. Men selv om hun nå er pensjonist, er hun stadig i arbeid som fast lørdagsvakt én gang i måneden og som vikar ved behov – og det er ofte!

Solveigs kunnskaper om litteratur og bøker er hennes styrke. Hun har alt «i hodet», husker og kjenner igjen lånerne og vet hva slags bøker de liker å lese. Hun har alltid hatt publikum i sentrum og vært en dyktig formidler til alle lånergrupper. Når orkdalingene tenker Ordal folkebibliotek, har det vært Solveig de tenker på, og det er fortsatt lånere som spør etter henne når de kommer innom.

Vi vet at det finnes mange som Solveig i norske bibliotek. Bibliotekansatte som ikke roper høyt og stiller store krav, som er dyktige på det de jobber med og stiller opp utover det de må, fordi de liker jobben sin. Juryen synes Solveig skal ha prisen som en representant for alle disse.