Bli med på litteraturfest!

Nå er programmet for Trondheim Litteraturfest klart. Hvis du er medlem i NBF Sør-Trøndelag og har lyst til å bli med på et arrangement, vil vi gjerne bidra med 100 kr til din billett. Du kjøper billetten selv, men kan etterpå sende oss en mail med ditt navn, bilde av billetten og kontonummeret ditt, og … Fortsett å lese Bli med på litteraturfest!

Fra nær og fjern. Statusraport om fjernlån høsten 2017

Sted : Sør-Trøndelag fylkesbibliotek Tid : Tirsdag 31. oktober 2017 kl. 10:00 – 14:00 Fjernlånssamarbeidet mellom bibliotekene er i stadig endring. Ikke minst har de siste årene vært preget av dette. Det inviteres til en dag hvor vi kan møtes i Trøndelag på tvers av fag- og folkebibliotek og ulike biblioteksystemer og se på vårt … Fortsett å lese Fra nær og fjern. Statusraport om fjernlån høsten 2017

Spennende debatt om falske nyheter

Mandag 28. august arrangerte Trondheim folkebibliotek, Sør-Trøndelag fylkesbibliotek og Norsk Bibliotekforening avd. Sør-Trøndelag debatten «Fake news». Jens Barland fra NTNU innledet med å klargjøre begrepet. Du kan se powerpoint fra innledningen her. Jorodd Asphjell fra Arbeiderpartiet og Henrik Kierulf fra Høyre samtalte om temaet. De fikk en del spørsmål fra publikum og flere sider av … Fortsett å lese Spennende debatt om falske nyheter

Hva mener politikerne om bibliotek?

11. september er det stortingsvalg, men vet du hva stortingskandidatene fra Sør-Trøndelag tenker om bibliotek? Vi har stilt alle stortingskandidater følgende spørsmål: Vil du støtte en nasjonal økonomisk satsing på folkebibliotekene – en bibliotekmilliard? Hvorfor/ hvorfor ikke? Trass i at skolebibliotek er lovpålagt, varierer kvaliteten enormt. Hvordan vil du jobbe for at alle elever får … Fortsett å lese Hva mener politikerne om bibliotek?

Nasjonal bibliotekdag og Vervekampanje

1.september er Nasjonal bibliotekdag og vi oppfordrer alle til å markere dagen i bibliotekene i Sør-Trøndelag! Send oss gjerne tips til hvordan dere markerer dagen! Vi legger gjerne ut bilder og gode ideer på Facebooksiden vår! Du kan kontakte oss på nbfstr@gmail.com. Et forslag til markering av dagen er å dele ut brosjyren vi har laget om Norsk … Fortsett å lese Nasjonal bibliotekdag og Vervekampanje

Debatt: Fake news!

Mandag 28. august kl. 19.30 på Trondheim folkebibliotek. Hvordan kan vi ruste de unge til å verne seg mot falske nyheter? Hvilken rolle skal de ulike kompetansemiljøene – avisene, skolene, universitetene og bibliotekene – ha? Innledning ved Jens Barland, tidligere sjefredaktør og administrerende direktør i Stavanger Aftenblad, nå 1. amanuensis i medieledelse og innovasjon ved … Fortsett å lese Debatt: Fake news!

Velkommen til medlemsmøte 14.juni kl.18.00

Denne gangen vil vi invitere dere til lysthagevandring på Ringve før vi spiser middag på E.C Dahls og spiller Kahoot! Her er museets egen beskrivelse av Lysthagevandringen: «Den gamle landskapsparken på Ringve har fortsatt spor fra lystgårdenes glansperiode og kan bidra til å frembringe stemningen fra datidens festligheter. Selskapskulturen på 1700- og 1800-tallet var inspirert … Fortsett å lese Velkommen til medlemsmøte 14.juni kl.18.00

Styremøte 24.04. 2017

Referat fra styremøte i Norsk Bibliotekforening avd. Sør-Trøndelag 24. april 2017 Sted: Trondheim katedralskoles bibliotek Tid: 24. april 2017 16.00 – 17.30 Tilstede: Ann Helen Bergsland Mørk, Anette Hellan Hoøen, Caroline Jære Einseth (referent), Anita Sæther, Renate Kvaal, Veronica Talgø, Tonje Meland Øverland, Hanne Lieungh Aspås, Tina Halkinrud og Toril Abotnes Iversen (både avtroppende og … Fortsett å lese Styremøte 24.04. 2017