Styremøte 21.08.2017

Referat fra styremøte i Norsk Bibliotekforening avd. Sør-Trøndelag 21.08.2017 Sted: Realfagbiblioteket Tid: 21. august 2017 kl. 16.00 – 17.30 Tilstede: Ann Helen Bergsland Mørk, Anette Hellan Hoøen, Tonje Meland Øverland, Hanne Lieungh Aspås og Anita Sæther (referent) Forfall: Caroline Lære Einseth, Veronica Talgø, Tina Halkinrud og Toril Åbotnes Iversen   12/2017          Bibliotekdebatt Vi har blitt … Fortsett å lese Styremøte 21.08.2017

Hvem skal få Bibliotekprisen 2017?

Kjenner du til et bibliotek eller en bibliotekar som fortjener en ekstra anerkjennelse for jobben de gjør? Da må du si ifra til oss! Norsk Bibliotekforening Sør-Trøndelag deler annet hvert år ut en pris til et bibliotek, en person eller organisasjon/institusjon i Sør-Trøndelag. Prisen er en anerkjennelse for fremragende bibliotekinnsats. NBF SØR-TRØNDELAG ØNSKER FORSLAG TIL MOTTAKERE AV … Fortsett å lese Hvem skal få Bibliotekprisen 2017?

Stipend til Idun Knutsdatter Østerdal

Idun Knutsdatter Østerdal får stipend fra NBF avd Sør-Trøndelag. Vi gratulerer! Annethvert år har NBF avd. Sør-Trøndelag utlysning av stipend. I år hadde vi to utlysninger. På den siste utlysningen fikk vi inn to like gode søknader. Styret vedtok derfor å avgjøre tildelingen ved trekning. Vinneren ble Idun Knutsdatter Østerdal som søkte om midler til konferanse … Fortsett å lese Stipend til Idun Knutsdatter Østerdal

Bli med på litteraturfest!

Nå er programmet for Trondheim Litteraturfest klart. Hvis du er medlem i NBF Sør-Trøndelag og har lyst til å bli med på et arrangement, vil vi gjerne bidra med 100 kr til din billett. Du kjøper billetten selv, men kan etterpå sende oss en mail med ditt navn, bilde av billetten og kontonummeret ditt, og … Fortsett å lese Bli med på litteraturfest!

Fra nær og fjern. Statusraport om fjernlån høsten 2017

Sted : Sør-Trøndelag fylkesbibliotek Tid : Tirsdag 31. oktober 2017 kl. 10:00 – 14:00 Fjernlånssamarbeidet mellom bibliotekene er i stadig endring. Ikke minst har de siste årene vært preget av dette. Det inviteres til en dag hvor vi kan møtes i Trøndelag på tvers av fag- og folkebibliotek og ulike biblioteksystemer og se på vårt … Fortsett å lese Fra nær og fjern. Statusraport om fjernlån høsten 2017

Spennende debatt om falske nyheter

Mandag 28. august arrangerte Trondheim folkebibliotek, Sør-Trøndelag fylkesbibliotek og Norsk Bibliotekforening avd. Sør-Trøndelag debatten «Fake news». Jens Barland fra NTNU innledet med å klargjøre begrepet. Du kan se powerpoint fra innledningen her. Jorodd Asphjell fra Arbeiderpartiet og Henrik Kierulf fra Høyre samtalte om temaet. De fikk en del spørsmål fra publikum og flere sider av … Fortsett å lese Spennende debatt om falske nyheter

Hva mener politikerne om bibliotek?

11. september er det stortingsvalg, men vet du hva stortingskandidatene fra Sør-Trøndelag tenker om bibliotek? Vi har stilt alle stortingskandidater følgende spørsmål: Vil du støtte en nasjonal økonomisk satsing på folkebibliotekene – en bibliotekmilliard? Hvorfor/ hvorfor ikke? Trass i at skolebibliotek er lovpålagt, varierer kvaliteten enormt. Hvordan vil du jobbe for at alle elever får … Fortsett å lese Hva mener politikerne om bibliotek?

Nasjonal bibliotekdag og Vervekampanje

1.september er Nasjonal bibliotekdag og vi oppfordrer alle til å markere dagen i bibliotekene i Sør-Trøndelag! Send oss gjerne tips til hvordan dere markerer dagen! Vi legger gjerne ut bilder og gode ideer på Facebooksiden vår! Du kan kontakte oss på nbfstr@gmail.com. Et forslag til markering av dagen er å dele ut brosjyren vi har laget om Norsk … Fortsett å lese Nasjonal bibliotekdag og Vervekampanje

Debatt: Fake news!

Mandag 28. august kl. 19.30 på Trondheim folkebibliotek. Hvordan kan vi ruste de unge til å verne seg mot falske nyheter? Hvilken rolle skal de ulike kompetansemiljøene – avisene, skolene, universitetene og bibliotekene – ha? Innledning ved Jens Barland, tidligere sjefredaktør og administrerende direktør i Stavanger Aftenblad, nå 1. amanuensis i medieledelse og innovasjon ved … Fortsett å lese Debatt: Fake news!