Spennende debatt om falske nyheter

Mandag 28. august arrangerte Trondheim folkebibliotek, Sør-Trøndelag fylkesbibliotek og Norsk Bibliotekforening avd. Sør-Trøndelag debatten «Fake news». Jens Barland fra NTNU innledet med å klargjøre begrepet. Du kan se powerpoint fra innledningen her. Jorodd Asphjell fra Arbeiderpartiet og Henrik Kierulf fra Høyre samtalte om temaet. De fikk en del spørsmål fra publikum og flere sider av … Fortsett å lese Spennende debatt om falske nyheter

Hva mener politikerne om bibliotek?

11. september er det stortingsvalg, men vet du hva stortingskandidatene fra Sør-Trøndelag tenker om bibliotek? Vi har stilt alle stortingskandidater følgende spørsmål: Vil du støtte en nasjonal økonomisk satsing på folkebibliotekene – en bibliotekmilliard? Hvorfor/ hvorfor ikke? Trass i at skolebibliotek er lovpålagt, varierer kvaliteten enormt. Hvordan vil du jobbe for at alle elever får … Fortsett å lese Hva mener politikerne om bibliotek?

Nasjonal bibliotekdag og Vervekampanje

1.september er Nasjonal bibliotekdag og vi oppfordrer alle til å markere dagen i bibliotekene i Sør-Trøndelag! Send oss gjerne tips til hvordan dere markerer dagen! Vi legger gjerne ut bilder og gode ideer på Facebooksiden vår! Du kan kontakte oss på nbfstr@gmail.com. Et forslag til markering av dagen er å dele ut brosjyren vi har laget om Norsk … Fortsett å lese Nasjonal bibliotekdag og Vervekampanje

Debatt: Fake news!

Mandag 28. august kl. 19.30 på Trondheim folkebibliotek. Hvordan kan vi ruste de unge til å verne seg mot falske nyheter? Hvilken rolle skal de ulike kompetansemiljøene – avisene, skolene, universitetene og bibliotekene – ha? Innledning ved Jens Barland, tidligere sjefredaktør og administrerende direktør i Stavanger Aftenblad, nå 1. amanuensis i medieledelse og innovasjon ved … Fortsett å lese Debatt: Fake news!

Velkommen til medlemsmøte 14.juni kl.18.00

Denne gangen vil vi invitere dere til lysthagevandring på Ringve før vi spiser middag på E.C Dahls og spiller Kahoot! Her er museets egen beskrivelse av Lysthagevandringen: «Den gamle landskapsparken på Ringve har fortsatt spor fra lystgårdenes glansperiode og kan bidra til å frembringe stemningen fra datidens festligheter. Selskapskulturen på 1700- og 1800-tallet var inspirert … Fortsett å lese Velkommen til medlemsmøte 14.juni kl.18.00

Styremøte 24.04. 2017

Referat fra styremøte i Norsk Bibliotekforening avd. Sør-Trøndelag 24. april 2017 Sted: Trondheim katedralskoles bibliotek Tid: 24. april 2017 16.00 – 17.30 Tilstede: Ann Helen Bergsland Mørk, Anette Hellan Hoøen, Caroline Jære Einseth (referent), Anita Sæther, Renate Kvaal, Veronica Talgø, Tonje Meland Øverland, Hanne Lieungh Aspås, Tina Halkinrud og Toril Abotnes Iversen (både avtroppende og … Fortsett å lese Styremøte 24.04. 2017

Protokoll fra årsmøte i NBF Sør-Trøndelag 2016

Protokoll fra årsmøte i NBF Sør-Trøndelag 2016 Sør-Trøndelag Fylkesbibliotek, onsdag 1. mars 2017 kl. 18.30. Til stede: 13 stemmeberettigede personer.   1. Konstituering av årsmøtet Antall stemmeberettigede: 13 Årsmøtet ble åpnet av leder for NBF Sør-Trøndelag, Anita Sæther, som også ble valgt til møteleder. Caroline Jære Einseth ble valgt til referent, Arnhild Tveikra og Grete … Fortsett å lese Protokoll fra årsmøte i NBF Sør-Trøndelag 2016

Stipend 2017 Vi deler ut stipend hvert annet år. Alle personlige medlemmer av NBF avd. Sør-Trøndelag kan søke. Stipendet skal anvendes til bibliotekfaglige formål, for eksempel studietur, konferanse e.l. Stipendet kan deles på flere. Krav til mottaker av stipendet: Det skal enten sendes en skriftlig rapport fra aktiviteten til styret av NBF avd. Sør-Trøndelag, eller … Fortsett å lese Norsk Bibliotekforening avd. Sør-Trøndelag utlyser stipend til faglig utvikling på kr. 6000,-

Velkommen til årsmøte 1. mars!

Velkommen til årsmøte 1. mars! Onsdag 1. mars er det årsmøte i NBF Sør-Trøndelag klokka 18.30! Vi møtes på Fylkesbiblioteket i 4. etasje på Trondheim Folkebibliotek. Det blir matservering, og derfor ønsker vi å vite hvor mange som kommer. Meld deg på her innen 25.februar! Før årsmøtet koser vi oss med pizza og godt samvær. Etter … Fortsett å lese Velkommen til årsmøte 1. mars!